fbpx

יש גם 'מכתב חדשות' (ניוזלטר)

פעם בהפתעה, ארכז עבורך קצת מהדברים שחידשתי וכתבתי ואשלח אותך גם למקומות נוספים, שלדעתי שווה לך להכיר.

למה שרק אני אהנה, אם אפשר להפיץ בקלילות דברים טובים :)

אם בא לך להצטרף אז כרגיל…

blog-name

איזה סוג זה?…סוגים של שמות עסקים

כמספרם האינסופי של העסקים והחברות בעולם, כך גם מספרם של השמות. כל אחד מהשמות נופל בתוך קטגוריה מסויימת. בואו נכיר כמה מהסגנונות והמבנים:

 

שמות תואר:

שמות, שפשוט באים לתאר מה החברה מציעה בתחום המוצרים או השירותים.

מתי משתמשים:

  1. כשרוצים לחזק מותג משמעותי במקום לשגר מותג חדש – למשל כל הליין של שוקולד פרה, שהתרחב לאינסוף טעמים.
  2. אם אתם בתחום ה B2B (מעניקים שירותים לעסקים אחרים) וחשוב שיבינו בשנייה מהו תחום העיסוק שלכם.
  3. מוצר שמחזור חייו קצר ותקציב השיווק שלו נמוך.

 

קחו בחשבון:

קשה מאד להפוך את 'חולצות טי שירט' למותג, כי נעשה שימוש במובן מאליו ובשפה יומיומית…כך שאם סימן רשום הוא משהו משמעותי ומחוייב עבור העסק או המותג שלכם תבחרו דרך אחרת להעניק לעצמכם שם.

דוגמאות מישראל: שמות כמו האגודה למלחמה בסרטן, המרכז לכף הרגל

דוגמאות מחו"ל: the weather channel hotels.com flatrate moving

 

שמות מרומזים:

נותנים לנו להבין בקלות באיזה תחום עיסוק מדובר. מאזכרים ומרמזים באופן יותר עקיף את יתרונות ומאפייני המוצר או השירות.

הם סוג של ללכת על בטוח בתחום הניימינג ולכן הם גם הכי פופולארים.

מתי משתמשים:

  1. כשרוצים להיות צעד אחד או שניים אחרי השמות המתארים. מעט יותר יצירתיים.
  2. כשרוצים משהו יותר זכיר ועדיין לשיזכיר ויהיה קל להבין מהו תחום העיסוק.
  3. כשחשוב עניין הסימן הרשום

 

דוגמאות מישראל: אופטיקנה, דלק, תוכנולוגית J

דוגמאות מארה"ב: facebook, subway, willow glass, amazon

 

שמות מזדמנים ושמות חסרי משמעות:

שמות מזדמנים הם שמות שרחוקים מאד ואינם קשורים כלל למהות העסק. תכל'ס הכי קל להמציא אותם. תשתמשו במילה אמיתית שאתם אוהבים ויאללה…

 

קחו בחשבון:

הכי קל למתג אותן, אבל נדרש הכי הרבה מאמץ וחומכה לשווק אותן כדי ליצור את החיבור וההזדהות של הלקוח עם המותג.

דוגמאות בינלאומיות:

קחו את 'תפוח' למשל apple הדוגמה הכי מתבקשת בעולם…שום קשר למחשבים.

או מעצמת הצילום קודאק (kodak) שהיא 'סתם מילה שהמציאו' צליל שנעים באוזן ובכל זאת, כל מילה מיותרת.

עוד כמה שכולנו מכירים:

Bluetooth, Etsy, Hulu, Oreo, Starbucks

בואו נודה, שהם עושים לנו הכי הרבה כייף בשמות המוזרים והלא קשורים שלהם. הם מחייבים אותנו לחשוב, לנסות להבין ולבסוף…לא להבין. אבל נגענו, התעסקנו, הרגשנו…זה הרבה יותר ממה שנעשה עם שמות אחרים.

 

שמות בשפות אחרות:

יכולים ליצור טון ותחושה אחרת לגמרי למותג. יש בצלילים של שפות אחרות, או בחיבור בין השפה למשמעות המילה משהו שמשדר מעבר.

לחקור שפות אחרות בתהליך בחירת השם, יכול להיות משהו שחשוב לקחת בחשבון, כשקהל המטרה, אינו בהכרח דובר השפה שלך, או כשהשמות נלקחים ממונחים אוניברסלים תרבותיים, היסטוריים, או דומים פונטית.

דוגמאות מישראל: המון מותגים באנגלית, אבל גם הביטאט, אאוריקה (משחקים), come il faut מותג אופנה.

דוגמאות מחו"ל: vodka Absolut לעומת Absulute בשוודית, Tao = the way אבל בסינית מנדרינית.

 

ראשי תיבות שהן מלים שלמות או אותיות מופרדות (Acronyms&initialism):

קחו לכם ארגון עם שם ארוך כזה ותקצרו אותו למילה שאפשר לומר אותה…מכירים את צה"ל למשל? או רפא"ל (רשות פיתוח אמצעי לחימה).

ברוב המקרים, השימוש בתצורות הללו פחות מומלצות, כי לא אחת יש איזו תחושה של משהו לא טבעי ומאולץ, או מתרחקות מהמהות של המותג, כי אנשים לא זוכרים מה המשמעות ולמי הן שייכות (צה"ל כולם יודעים, רפא"ל פחות).

יחד עם זאת יש מקרים שיש בקיצור הגיון ובאופן מפתיע אפילו משמעות:

דוגמאות מארה"ב מאפשרות לי להסביר את הרעיון יותר בקלות – יש ארגון שנקרא CORA סוכנות העוזרת לנפגעי אלימות במשפחה, שהן לרוב נשים. השם הוא ר"ת של: Community Overcoming Relationship Abuse

והוא מייצג גם שם של אישה, המאפשר לנשים להשאיר באופן זה הודעה אנונימית, אבל מלאת כוונות.

MADD – Mothers Against Drunk Driving

אני חושבת שלא צריך להסביר גם את המשמעות 'הנשמעת' וגם את הקיצור.

כמה דוגמאות מוכרות שנשמעות כמילה: NASA, ALDA

ראשי תיבות באותיות: IBM, HBO

עד כאן בעניין סוגי שמות. מוזמנים לבדוק לאיזו קבוצה שם העסק שלכם מתייחס וגם לספר לי או לבדוק יחדי איתי.

 

מבנים של שמות:

אחרי שהבנו מהם הסוגים, נעמוד על מספר מבנים תחביריים ליצירת השם.

אני חושבת שאין כמו דוגמאות להסביר את העיקרון.

  1. מלים אמיתיות:
  • עלית
  • אייבורי (מחשבים)
  • פניקס (ביטוח)
  • משכית (אופנה)
  • מעריב (תקשורת)
  • בזק
  • תנובה
  1. 'קיצוץ' של מילים אמיתיות – סוג של הלחמה בין כמה מלים
  • פדקס = Federal Express
  • CISCO =    מסאן פרנסיסקו

ייהה…נגמרה לי ההשראה למותגים ישראלים…יש לכם? שתפו אותי.

  1. שילוב של אותיות ומספרים
  • M3
  • ELEVEN– 7
  • LEVI'S 501
  1. הטבעת מלים (אמיתיות אבל מיוחדות)
  • גוגל
  • קוקה קולה
  • פנטיום
  • מלים משולבות ומחוברות למילה אחת
  • מיקרוסופט
  • Dreamworks
  • פייסבוק
  • מאסטרקארד

עד כאן להפעם.

הפרק הבא יעסוק בשאלות משמעותיות שצריך לשאול רגע לפני שמעניקים שם לעסק.

Stay tuned

המידע הנפלא הזה (לפחות בעיניי) נלקח מתוך המאמר: Creating the perfect name של חברת Catchword
התוכן מובא לכם בתרגום חופשי או מדוייק. תהנו.

אתם יודעים איפה תוכלו למצוא אותי :)

054-6551777 או ההוא של פעם: 073-7325736

ואם אתם ביישנים ומעדיפים שאני אתקשר, אז גם טוב.

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פה אפשר לשתף את הפוסט עם כאלה שזה יכול לעניין אותם

דילוג לתוכן